Eddy Boeve op 28-09-2015

Organisaties gaan weer zelf designen

Na een jaar zag ik een trend versterkt worden, waarvan ik mij oprecht afvroeg of dat nou zo slim was. Organisaties gingen namelijk méér en méér het online designproces outsourcen naar web-, reclame- en online marketing bureaus. Business-ideeën werden door derden geschetst, gepresenteerd, getest op de markt, verder gedetailleerd en aangevuld en uiteindelijk gebouwd en in beheer genomen.

Ik begreep dat aan de ene kant wel, want online werd gezien als iets dat je net als “traditionele” media (TV, radio, print) prima kon uitbesteden. En dat kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel verschil maken in internet als reclame-medium enerzijds, en de transitie van jouw organisatie van offline naar online (of naar een juiste mix tussen online en offline) anderzijds.

Doe het zelf

Juist in dat laatste geval, de transitie van jouw organisatie naar online, lijkt mij uitbesteden juist niet een goed plan. Het lijkt mij evident dat je daarmee de kern van je bedrijf uitbesteedt, zoals: kennis van de markt, kennis wat gebruikers van jouw markt, producten of diensten vinden, kennis over wat ze prettig vinden, wat ze vervelend vinden en waaróm ze voor je kiezen. Dat ligt dicht tegen het vakgebied van user experience aan, iets wat je je dus volgens mij eigen moet maken binnen de eigen organisatie. Voorgaande wordt nog extra versterkt door het massaal afscheid nemen binnen online design en development van de meer traditionelere designprocessen als waterfall. Die dan vervangen worden door scrummen, zo snel mogelijk aansturend op een minimal viable product. Ook dát kun je natuurlijk het scrumlab van je webbureau laten doen, maar het is leerzamer, én vaak sneller en goedkoper, om dat gewoon binnen je eigen organisatie te doen.

Kennis is King

Nou, gewoon even doen? Daarvoor moet je als organisatie wel veranderen. Design moet een plek krijgen binnen de traditionele online business-, marketing-, sales-, communicatie- en ICT-teams. En dan moet je gaan denken en werken als je webbureau: gaan werken van business-idee, naar concept, naar wireframes, naar usability-testen, naar grafisch ontwerp, naar functionele specificatie, naar technisch-ontwerp, naar testen, naar realisatie en onderhoud. Die kennis kun je (tijdelijk) inhuren, via freelance UX-specialisten. Of je kunt bestaande pr
ofessionals in je organisatie trainen om deze taken op zich te nemen. En dat alles moet wel door het management gesteund worden, anders gaat het natuurlijk nooit werken.

Ik heb jarenlang de rol van die UX-specialist en -trainer gehad binnen grote organisaties — zoals ING, Unit 4 en Tjip —  en kleinere zoals Skillsource en CommunicatieTeam. Keer op keer uitleggen wat hun online bureaus nu voor hen deden (het proces en de deliverables), en hoe ze door dát beter te begrijpen, hun opdrachtnemers ook beter konden leren begrijpen en aansturen. Maar de laatste tijd zie ik dat ik dat evangelisatiewerk niet meer alleen hoef te doen.

Draadmodellen

Wij merkten voor het eerst dat er iets structureels aan het veranderen was, toen ik een tijdje geleden een aanvraag kreeg om een incompany Axure RP-training te gaan geven aan een intern designteam van een grote multinational. Axure is één van de meest gebruikte rapid prototyping tools in de wereld. En daarna merkten wij dat die aanvraag geen uitzondering was. Daarna hebben wij incompany trainingen gegeven bij Nationale Nederlanden en De Belastingdienst. En hebben we nieuwe Axure RP aanvragen liggen van andere grote organisaties. Trainingen voor teams bestaande uit een mix van business-analisten, innovatie-managers, interaction designers, grafisch ontwerpers, product owners en front-end developers.

Een trend die wat ons betreft niet zomaar meer gaat verdwijnen. En gaat zorgen voor betere online producten en diensten, beter afgestemd mét de eigen organisatie en beter afgestemd óp ons, de eindgebruikers. En hoewel wij bij Booming geen kristallenbol hebben, denken wij dat deze trend grote gevolgen kan gaan hebben voor de traditionele online bureaus.

Lees ook: Waarom Axure RP gebruiken?

Topics: Prototyping