Clarissa op 28-06-2019

Succesvolle SEO migratie, waar moet je op letten?

Als je overgaat naar een ander domein, platform of andere grote wijzigingen aan je website doet, is het essentieel om een website migratie te doen. Doe je dat niet, dan kun je tot wel 80% van je organische verkeer kwijtraken. Met een goed geplande en uitgevoerde site migratie zorg je dat je jouw SEO waarde behoudt - en je daarna verder kunt groeien. 

Wat is een SEO migratie?

Een SEO of website migratie wil zeggen dat je pagina’s van je website gaat “verhuizen”. Ze kunnen gemigreerd worden van domein, platform, CMS, server etcetera. Het gaat niet om een enkele redirect, maar om structurele aanpassingen aan je website.

Het wordt pas een SEO migratie als er rekening wordt gehouden met de opgebouwde SEO-waarde en deze bewust wordt meeverhuist. Het gaat niet enkel om het doen van redirects, maar om een gedegen aanpak waarbij alle bronnen in kaart worden gebracht.

Er is niet slechts 1 manier om een SEO migratie uit te voeren, er zijn vele verschillende typen migraties. In elke situatie zal een SEO migratie er anders uitzien, omdat elke website specifieke uitdagingen kent.

In deze situaties is een SEO-migratie nodig:

  • Wisseling van van merknaam en/of domeinnaam
  • Samenvoegen van verschillende domeinen
  • Het overnemen van een domeinnaam
  • Lancering van een nieuwe website of platform
  • Andere grote technische of structurele wijzigingen:
    • Nieuw CMS
    • Verandering van URL-structuur
    • Overgang van HTTP naar HTTPS (beveiligd)
    • Nieuw shop technologie
    • Etcetera

Er zal voor iedere situatie een diepgaande risicoanalyse gedaan moeten worden. Bij een SEO migratie komen allerlei aspecten kijken en het is iedere keer weer anders.

Voorkom het verlies van traffic 

Laat SEO migratie soepel verlopen

De risico’s van een migratie

Je doet een migratie meestal om je website beter te maken, een mooier design, betere structuur of sneller CMS. Echter heb je hier weinig aan als je na de migratie al jouw traffic kwijt bent. De risico’s van een website migratie worden nog te vaak onderschat. Als je jouw SEO waarde niet op de juiste wijze migreert is een “drop” het gevolg.

Afbeelding3

Er zijn genoeg voorbeelden van SEO-migratie fouten met grote gevolgen.

Wat is een succesvolle SEO migratie?

Of een SEO migratie succesvol is, hangt grotendeels af van het SEO-migratie type, de doelstellingen en de KPI's. Maar meestal toont een succesvolle SEO migratie ten minste één van de volgende kenmerken:

  • Minimaal trafficverlies tijdens de eerste paar weken (korte termijn doel)
  • Zichtbaarheid groeit daarna - afhankelijk van het type migratie (lange termijn doel)

Hoe ziet een geslaagde SEO migratie eruit?

Een voorbeeld van een succesvolle SEO-migratie die wij samen met TUI hebben gedaan. Ze gingen over naar een nieuw domein en dankzij een planmatige aanpak zijn ze daarna gegroeid. Al 2 maanden na lancering zagen ze een groei in hun posities.

Arke.nl migreerde naar TUI.nl, met behoud van SEO-waardeLees het succesverhaal van TUI

SEO migratie checklist?

Het is voor een succesvolle SEO migratie essentieel om op tijd in het traject te beginnen en de risico’s in kaart te brengen. Start zo snel mogelijk en zo vroeg mogelijk in het traject en haak de juiste experts aan.

Wanneer beginnen met een SEO migratie-traject:

  • Als er gesproken wordt over technische aanpassingen aan de site
  • Op het moment van keuzes voor een naamsveranderingen
  • In de eerste fase  van elke grote veranderingen

Omdat een SEO migratie in elke situatie anders is, kom je er  - zeker bij grote websites - niet met een eenvoudige SEO migratie checklist. Is er veel te verliezen, zorg dan dat je de benodigde expertise in huis haalt. Een drop na de migratie kan namelijk grote impact hebben op de business van jouw onderneming.

Een checklist is er niet. Wel zijn er aantal stappen waarbij je altijd moet stilstaan tijdens een SEO migratie. Een aantal stappen zijn essentieel voordat je met de uitvoer van de SEO migratie begint.

Checklist - essentiële stappen bij een SEO migratie:

  • Bepaal jouw kansen en breng alle risico’s van de migratie in kaart. Maak een afweging of een migratie wel  verstandig is.
  • Doe een grondige analyse van de beschikbare data, zoals de verkeersbronnen, interne linkstructuur, backlinks, zoektermfocus, conversie pagina's (zorg dat je niets vergeet!)
  • Breng geplande structurele, technische en content wijzigingen in kaart en bepaal de mogelijke impact
  • Zorg voor een gedegen migratieplan. Wat is een goed moment voor de migratie? Welke stappen dien je te zetten en wanneer?
  • Maak een redirectplan waarin alle oude en nieuwe url’s worden meegenomen
  • Monitor en bewaak traffic, performance en rankings continu en stuur waar nodig bij

Pas wanneer de migratie succesvol is, kan gestart worden met een groeitraject. Het is te adviseren om een team van experts te betrekken bij een SEO migratie, zeker als er veel op het spel staat. Met SEO migratie begeleiding weet je zeker dat je geen details over het hoofd ziet.

Hoe behoud jouw website ook zijn waarde?Boek nu jouw gratis SEO migratie-consult

Topics: SEO, SEO migratie